Οικονομική ασφυξία, εμπορευματοποίηση της εκπαίδευσης και αποκλεισμό των εκπαιδευτικών Σωματείων φέρνει η κατάργηση των σχολικών επιτροπών και των ΔΕΠ

Με τον ν.5056/2023 η κυβέρνηση της ΝΔ κατήργησε τις Σχολικές Επιτροπές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης , μεταβιβάζοντας τις   αρμοδιότητες τους ΕΞ ΟΛΟΚΛΗΡΟΥ ΣΤΟΥΣ Δ/ΝΤΕΣ των σχολείων καθώς και τις  Δημοτικές Επιτροπές Παιδείας (ΔΕΠ) που οι αρμοδιότητές τους μεταφέρονται στα δημοτικά συμβούλια.

ΤΑ ΗΔΗ ΥΠΟΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΟΥΜΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΘΑ ΦΤΩΧΥΝΟΥΝ  ΚΙ ΑΛΛΟ

Τον Ιούνιο  οι Διευθυντές\τριες των σχολείων ήταν υποχρεωμένοι να επιστρέψουν όσα χρήματα είχαν στα ταμεία τους στους Δήμους, και έκτοτε κανένα χρηματικό ποσό δεν έχει δοθεί στα σχολεία. Έτσι με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς τα σχολεία βρίσκονται σε κατάσταση οικονομικής ασφυξίας και αδυναμίας λειτουργίας ακόμα και για τα στοιχειώδη ζητήματα καθημερινότητας. Το γεγονός ότι δεν υπήρξε καμία μέριμνα όλο αυτό το διάστημα, μετά την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών , είναι μέρος της συνολικής  αντιεκπαιδευτικής τους πολιτικής.

Δε φτάνει που μέχρι τώρα δίνονταν ψίχουλα στα σχολεία που δεν μπορούσαν να καλύψουν ούτε τα μισές από τις λειτουργικές τους ανάγκες ( η κρατική  επιχορήγηση μειώθηκε κατά περίπου 50% από το 2010 μέχρι σήμερα), η κυβέρνηση  τώρα επιδιώκει να μεταφέρει την ευθύνη στη σχολική μονάδα,  όπου ο διευθυντής\τρια σε ρόλο manager θα διαχειρίζεται τα ψίχουλα με τη λεγόμενη πάγια εντολή των 500 ευρώ. Παράλληλα θέλει να καταργήσει ακόμα και τα υπάρχοντα στοιχειώδη κριτήρια των Σχολικών Επιτροπών στην κατανομή των πιστώσεων  με τη μη  προσμέτρηση των ποιοτικών στοιχείων κάθε σχολείου, (αριθμός των μαθητών,  τμημάτων,  αιθουσών, παλαιότητα των κτιρίων, ειδικότερες ανάγκες των σχολικών μονάδων), τη στοιχειώδη  διαφάνεια και τον έλεγχο στην κατανομή πιστώσεων ,πράγμα που θα οδηγήσει σε αυθαιρεσίες και κάθε είδους συναλλαγές και πιέσεις προς τις διευθύνσεις των σχολείων.

Η υποχρηματοδότηση θα γίνει καθεστώς και η αναζήτηση πόρων στα πλαίσια της «αυτονομίας» και συνδεδεμένη με την αξιολόγηση των σχολείων θα  ανοίξει το  δρόμο  να μετατραπούν τα σχολεία  σε μονάδες- επιχειρήσει, όπου οι διευθυντές θα πασχίζουν να βρουν πόρους με κάθε τρόπο (χορηγοί και  ο Σύλλογοι Γονέων-φορείς είσπραξης) για να μπαλώνουν όπως όπως τα προβλήματα, ενώ το κράτος θα αποσύρεται ουσιαστικά από την ευθύνη της χρηματοδότησης τους. Διαμορφώνονται ουσιαστικά  οι όροι για την εφαρμογή της «αυτονομίας», δηλ. εμπορευματοποίησης\ ιδιωτικοποίησης  του δημόσιου σχολείου, της μετατροπής του σε σχολείο επιχείρηση .

ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗ «ΘΩΡΑΚΙΣΗ» ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΧΑΡΑΜΑΔΑ  ΚΙΝΗΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΛΑΪΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ.

Ταυτόχρονα με τον ν.5056/2023 η κυβέρνηση της ΝΔ επιδιώκει την  ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση και θωράκιση της συγκεντρωτικής και αντιδημοκρατικής λειτουργίας του τοπικού κράτους  στην υπηρεσία του κέρδους και του κεφαλαίου για  την αποτελεσματικότερη  προώθηση της αντιλαϊκής της  πολιτικής .

Στα πλαίσια αυτά  δε χωρά  ούτε και η ύπαρξη οργάνων, Σχολικών Επιτροπών και ΔΕΠ   με ούτως η άλλως  συμβουλευτικό χαρακτήρα, που όμως μπορούσαν να βρουν κάποια έκφραση οι θέσεις και τα αιτήματα των εργαζομένων και των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας ( π.χ. εκπρόσωποι γονέων, εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών σωματείων) .Γι΄αυτό τα  καταργούν , θέλοντας να κλείσουν  κάθε χαραμάδα κινηματικής παρέμβασης και πίεσης εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών.

ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΕΣ ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ;

Σύμφωνα με το άρθρο  30 του ν. 5056/2023 το δημοτικό συμβούλιο με απόφασή του μπορεί να συστήνει Δημοτική Επιτροπή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» , με γνωμοδοτικό χαρακτήρα,  που αντικαθιστά τις κατηργημένες σχολικές επιτροπές και ΔΕΠ.

Σ΄αυτήν  «δύνανται να συμμετέχουν και μη αιρετά μέλη» και προσδιορίζεται ο πρόεδρος του, που  ορίζεται δημοτικός σύμβουλος ή πρόσωπο εγνωσμένου κύρους, εκπρόσωπος της διοίκησης της εκπαίδευσης -διευθυντής σχολείου και  εκπρόσωπος της αντίστοιχης ένωσης γονέων.

Ο συνολικός  αριθμός των μελών της επιτροπής και η τελική  της σύνθεση της είναι ζήτημα  βούλησης-απόφασης  του κάθε δημοτικού συμβουλίου, αφήνοντας ανοιχτή τη δυνατότητα εκπροσώπησης σ΄αυτήν  των εκπαιδευτικών σωματείων .

Αλλά και σ΄αυτό το νέο θεσμό, κυβέρνηση  και δήμοι επιδιώκουν τον αποκλεισμό της εκπροσώπησης των εκπαιδευτικών σωματείων.

Χαρακτηριστική των προθέσεων τους είναι η πρόσφατη απόφαση του Δήμου Νεάπολης –Συκεών, με την οποία  η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου απέρριψε το αίτημα των εκπαιδευτικών σωματείων, αποκλείοντας τα από τη νεοσύστατη  Δημοτική Επιτροπή.

 Στη συνεδρίαση του στις 18-9-2024 αποφάσισε τη σύσταση  Δημοτικής επιτροπής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στη σύνθεση της όμως δεν «χώρεσαν» οι εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών σωματείων της περιοχήςτης Γ΄ΕΛΜΕ-Θ και του ΣΕΠΕ «Αριστοτέλης», που παραβρέθηκαν στη συνεδρίαση , διεκδικώντας το αυτονόητο: τη συμμετοχή τους ,ως άμεσων φορέων της εκπαίδευσης  στην επιτροπή.

Ενώ η  πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου με περισσή ευκολία  καταψήφισε τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών  σωματείων,  με ζήλο  υπαγορευμένο-φανερά  από σκοπιμότητες ελέγχου της επιτροπής –  πρότεινε και  προέκρινε τη συμμετοχή εκπροσώπου του Εργατικού Κέντρου Θες\νίκης , γνωστού για την ανύπαρκτη δράση του  τόσο για τα προβλήματα των εργαζομένων της πόλης μας όσο και της εκπαίδευσης

Εντυπωσιακό επίσης είναι πως ορίστηκαν και αποφασίστηκαν  εκπρόσωποι των μαθητών\τριων  καθ’υπόδειξη  των διευθυντών τους και χωρίς καμία δημοκρατική διαδικασία –συζήτηση-απόφαση των ίδιων των μαθητών και των οργάνων τους!

Το Δ.Σ. της Γ΄ΕΛΜΕ-Θ    καταγγέλλει για άλλη μια φορά την κατάργηση των σχολικών επιτροπών και των δημοτικών επιτροπών Παιδείας , που υπονομεύει το δημόσιο δωρεάν  χαρακτήρα της εκπαίδευσης και τη λειτουργία, ακόμα και τη στοιχειώδη,  των σχολείων μας. Καταγγέλλουμε τον αποκλεισμό της εκπροσώπησης των εκπαιδευτικών σωματείων  από τις νέες Δημοτικές Επιτροπές ,που  κυβέρνηση  και δήμοι επιδιώκουν .

ΔΕ ΘΑ ΑΝΕΧΘΟΥΜΕ ΟΙ ΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΑΣ ΝΑ ΘΥΣΙΑΣΤΟΥΝ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΕ.

 ΜΕ ΤΟΥΣ  ΑΓΩΝΕΣ ΜΑΣ ΘΑ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΟΥΜΕ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΑ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ—ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ :

  • Θεσμούς ελέγχου στα δημοτικά συμβούλια τόσο της χρηματοδότησης των σχολείων και των κατευθύνσεών της ,όσο  και των θεμάτων  οργάνωσης και λειτουργίας  των σχολείων, με αποφασιστικό λόγο και ρόλο και  ουσιαστική συμμετοχή των φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας, των εκπαιδευτικών σωματείων,  των γονέων και των μαθητών\τριων.
  • Την αυτονόητη συμμετοχή εκπροσώπων των εκπαιδευτικών σωματείων στις Δημοτικές Επιτροπές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης
  • Δραστική αύξηση της χρηματοδότησης των σχολείων, κόντρα στην αντιλαϊκή πολιτική των περικοπών. Διπλασιασμός των επιχορηγήσεων για τα σχολεία από τον κρατικό προϋπολογισμό που έχουν μειωθεί στο μισό (!) την τελευταία δεκαετία. Η ασφάλεια των μαθητών και η αναβάθμιση της μαθησιακής διαδικασίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τις κατάλληλες υποδομές και τον αντίστοιχο υλικοτεχνικό εξοπλισμό.
  • Άμεση κρατική κάλυψη των πάγιων αναγκών των σχολείων. Οι λογαριασμοί ηλεκτρικού, νερού, φυσικού αερίου, τηλεφώνου, ίντερνετ να πληρώνονται απευθείας από το υπουργείο εσωτερικών/δήμο.
  • 5% του ΑΕΠ ή του 15% του προϋπολογισμού για την Παιδεία.
  • . Όχι στο σχολείο επιχείρηση , στην αξιολόγηση –κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών. Κατάργηση των ν. 4823/2021 και του 4692/20,.Όχι στην «αυτονομία» του σχολείου που παραπέμπει στην επιχειρηματική δράση, την αναζήτηση χορηγών, την εισβολή εταιρειών (βλ. ΤΙΤΑΝ, Coca- Cola, ΕΛΠΕ, φροντιστηριακοί οργανισμοί, Τράπεζες κ.ο.κ.) και την επιβάρυνση των γονέων. Όχι στην παραχώρηση χώρων του σχολείου σε ιδιωτικούς φορείς για κερδοσκοπικούς λόγους.

Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΓΑΘΟ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ.

Γ΄ΕΛΜΕ-Θ

Μοιραστείτε το άρθρο